سرویس و نگهداری سرور

سرویس و نگهداری سرور برای مراقبت از سلامت سخت افزار امریست ضروری


سرویس سرور / جنرال سرویس سرور

سرویس سرور ، شامل بادگیری سرور بررسی وضعیت سلامت و همچنین به‌روز رسانی یا آپدیت Firmware قطعات می باشد.

سرویس سرور اقدامی است ضروری؛ اما تأثیر آن موقعی مشخص میشود که شرایط نگهدای سرور به صورت صحیح رعایت شود.

در شرایط کنونی که اصلی ترین سرمایه هر مجموعه اقتصادی که همان اطلاعات آن است، برروی سرور و تجهزات سرور قرار دارد، رسیدگی به سرور و نگهداری سرور تنها به معنی ارتقا سخت افزار و قطعات سرور نیست، بلکه باید از وضعیت فعلی که در حال مانیتور است اطلاع کامل داشت، در صورت نیاز اقدام به به روز رسانی فایل های Firmware قطعات سرور کرد و همچنین از به وجود آمدن آسیب به این تجهیزات و قطعات جلوگیری کرد. در این حوزه اصلی ترین اقدام بررسی شرایط نگهداری سرور و قطعات سرور می باشد.

شرایط نگهدای سرور باید به گونه‌ای باشد که حداقل موارد زیر در آن رعایت شود:

  1. دمای مناسب – سرور در دمای حداکثر 20 درجه نگهداری شود.
  2. سیستم برق پایدار و بدون نوسان
  3. عدم وجود گرد و غبار در محیط

برای این که حداکثر بهره‌وری و طول عمر سخت‌افزار سرور را تجربه کنیم باید عوامل دیگری نیز در نظر گرفته شود.

این پارامترها که تحت عنوان اتاق سرور استاندارد، نام گذاری می شود و می‌توان آن‌ها را در یک لیست بر شمرد؛ اما عنصر ضروری، سه پارامتر اشاره شده در بالا هستند که باید رعایت شوند.

متأسفانه مشاهده می‌کنیم که نه تنها اتاق سرور استاندارد برای  نگهداری سرور و سایر تجهیزات شبکه در نظر گرفته نشده و تدارک دیده نمی‌شود؛ بلکه گاهی سرور در وضعیت نامطلوب محیطی نیز قرار می‌گیرد.

با عدم رعایت استاندارد محیط نگهداری سرور در موارد متعدد مشاهده شده است که علاوه بر آسیب به سخت‌افزار، در کمال ناباوری منجر به از دست رفتن اطلاعات نیز شده است.

در این نوشتار سعی داریم به نقش سرویس سرور و نگهداری سرور، به خصوص عدم وجود گرد و غبار اشاره کنیم و دلایل این حساسیت را بررسی کنیم.

وجود خاک و ذرات گرد و غبار علاوه بر آلوده کردن محیط، بر روی تجهیزات اکترونیکی ایجاد اختلال نیز می‌کنند؛ اما چرا و تاثیر خاک برروی سرور چیست؟

  1. خاک و گرد و غبار باعث بالا رفتن دمای تجهیزات می‌شود که این مورد هم‌چون سمی برای قطعات الکترونیک است.
  2. خاک بر روی برد اصلی میتواند منجر به ایجاد اتصال کوتاه شود که هر چند به ندرت رخ خواهد داد؛ اما اثری نابود کننده بر روی وسایل برقی دارد

توصیه اکید ما به شما عزیزان این است که برای جلوگیری از اثرات مخرب خاک برروی سخت افزار سرور و سایر تجهیزات الکترونیکی خود ، به صورت دوره ای اقدام به نظافت سرور ، بادگیری و جداسازی خاک از سرور سپس تعویض خمیر سیلیکون از روی پردازنده و … کرده و به گونه ای برنامه ریزی نمایید که در بازه زمانی یکسال ، حداقل یکبار اقدامات سرویس سرور انجام گیرد و از اثر خاک برروی سرور جلوگیری شود، برای نگهداری بهتر از سرور نیز به شما توصیه می کنیم حتما پس از سرویس سرور اقدام به به روز رسانی فایل Firmware قطعات کرده تا هم سلامت و هم امنیت سرور خود را افزایش دهید. مجموعه این اقدامات حتی برای شما خواننده عزیز که دارای اتاق سرور استاندارد نیز می باشید کمک کننده خواهد بود زیرا به هرحال امکان وجود خاک برروی سرور طبیعی است و شما به عنوان مسئول شبکه و مدیر سیستم می توانید با حذف تاثیر خاک برروی سرور از بروز اتفاقات ناگوار بعدای پیشگیری نمایید.

چرا استفاده از کارشناس؟

  1. دقت داشته باشید که سرور، سوئیچ و سایر تجهیزات شبکه، باید با کم‌ترین وقفه ارائه‌ی سرویس کنند.
  2. حساسیت تجهیزات از لحاظ قیمت از یک طرف و اهمیت بالای اطلاعات بر روی آن‌ها، از طرف دیگر و هم‌چنین خاص بودن این قطعات 
  3. آپدیت FIRMWARE یا به روزرسانی قطعات به خصوص آپدیت BIOS اگر به صورت اشتباه رخ دهد، آسیب جبران ناپذیر اینجاد می کند.

توصیه می‌شود تا برای انجام سرویس‌ سرور و سایر تجهیزات، شامل بادگیری، نظافت و آپدیت FIRMWARE از کارشناسان این امر کمک دریافت نمایید. زیرا  اثر مخرب عدم آشنایی با روش‌های دسترسی، جداکردن قطعات از مادربرد و نصب مجدد آن‌ها توسط افرادی که در این حوزه تجربه کافی ندارند گاها جبران ناپذیر و یا دارای هزینه بالاخواهد بود.

در هرصورت چه خودتان این اقدامات را انجام می دهید و چه از کارشناس متخصص دریافت خدمات می نمایید به یاد داشته باشید که این اقدامات باید به صورت دوره‌ای و سالیانه انجام بپذیرند زیرا با رعایت این اقدامات نیاز شما به تعمیر سرور کاهش می یابد. اما چنانچه تخصص کافی را دارید حتما از فایل اصلی به روزرسانی که در سایت تولید کنندگان مطرح سرور مانند شرکت hp به طور مداوم در حال بارگذاری می باشد استفاده کنید. اما در اینجا یک نکته نیز وجود دارد و آن این است که ممکن است برروی یکسری آپدیت های جدید مشکلاتی وجود داشته باشد که پس از رونمایی و استفاده گسترده خود را نشان خواهد داد بنابراین توصیه دیگر ما این است که از آخرین نسخه که کمتر از سه ماه از ارائه آن در سایت تولید کننده سرور زمان گذشته است استفاده نکرده و به آخرین نسخه پایدار قبل از آن برای به روز رسانی مراجعه کنید.

واحد فنی شرکت DDR (دریچه داده های رامان) متخصص در تعمیر سرور hp ، سرور اینتل ، تعمیر سرور ایسوس و سوپرمایکرو ،   با دارا بودن تیم حرفه‌ای اعلام می‌کند که جهت ارائه خدمات جنرال سرویس ، سرویس سرور hp ، اینتل و … به روز رسانی Firmware و حذف اثر خاک از روی سرور در خدمت شما عزیزان خواهد بود.

سرویس و بادگیری سوئیچ سیسکو
سرویس و به روز رسانی سرور HP

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!