دیتاسنتر مایکروسافت برای آزمایش داخل دریا قرار گرفت

دیتاسنتر مایکروسافت برای آزمایش داخل دریا قرار گرفت و پس از دو سال خارج شد


دیتاسنتر مایکروسافت در دریا

دیتاسنتر مایکروسافت که به صورت آزمایشی در سال 2018 داخل یک کپسول طراحی و تعداد 862 سرور برروی 12 رک داخل آن قرار گرفت، سپس در عمق دریای اسکاتلند قرار گرفت.

درسال 2020 پس از 2 سال این کپسول از عمق دریا بیرون کشیده شد. قبل از اجرا این پروژه، تیم تحقیق مایکروسافت، عموما برآورد داشتند این تجهیزات از چرخه فعالیت خارج شده خواهندشد. اما بیرون کشیدن این کپسول از عمق دریا و بررسی این دیتاسنتر نشان داد که برآوردها اشتباه بوده‌اند.

در دیتاسنتر مایکروسافت برروی سطح زمین، میزان خرابی تجهیزات بیش از خرابی تجهیزات درون این دیتاسنتر قرنطینه شده بود.

در دیتاسنتر مایکروسافت که درون این کپسول تعبیه شده بود، تنها 8 عدد از مجموع 864 سرور با مشکل مواجه شده بودند.

دلایل این امر چه می توانست باشد، برای رسیدن به این آمار کارشناسان مایکروسافت یک دلیل عمده مطرح کرده اند که در این جمله مدیر پروژه بیان شده است.

آقای کاتلر می گوید: “ما فکر می کنیم که این مربوط به جو نیتروژن است که باعث کاهش خوردگی و خنک شدن دیتا سنتر می شود.”

اما دیتاسنتر مایکروسافت در دریا به چه دلیلی قرار گرفت؟

  1. کاهش هزینه خنک کردن دیتاسنتر
  2. بررسی راهی برای کاهش هزینه نگهداری دیتاسنتر و تجهیزات الکترونیک

حال با این نتایج مایکروسافت، در این پروژه، به دنبال این است که سرورهای مختلف با ابعاد متفاوت را در مناطق ساحلی مستقر کرده تا دسترسی بیشتر و بهتری را برای کاربران در سراسر دنیا ایجاد کند.

البته این ایده از 5 سال پیش، یعنی سال 2015 شروع شد که مایکروسافت به بررسی ایده ی دیتاسنتر زیر آبی پرداخت. این شرکت، به عنوان اولین آزمایش، یک دیتاسنتر را به صورت آزمایشی، تنها برای چندین ماه، در سواحل کالیفرنیا به اعماق دریا فرستاد تا امکان پذیر بودن چنین انتقالی را بیازمایند.

اسپنسر فاورز، یکی از اعضای تیم فنی پروژه ناتیک، می گوید: “ما توانسته ایم در زمینه ای که بیشتر مراکز داده زمینی شبکه ای، آن را غیر ممکن می نامیدند، به خوبی عمل کنیم. ما امیدواریم که بتوانیم یافته های خود را بررسی کرده و بگوییم که شاید دیگر نیازی به داشتن زیرساخت های متمرکز بر قدرت نداریم.”

با نتایج به دست آمده از عملکرد این دیتاسنتر، باید منتظر ماند که آیا در آینده با مراکز داده زیرآبی بیشتری رو به رو خواهیم شد یا این ایده در مرحله آزمایش باقی می ماند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!