10 توزیع عجیب لینوکس

10 توزیع کاربردی اما عجیب از لینوکس(بخش اول)

لینوکس ، سیستم عاملی که لینوس توروالدز هسته آن را نوشته است آنقدر محبوب شده است که توزیع های عجیب غریب ارائه شده از آن بیشتر از تعداد قهرمان های داستان های عامه پسند هستش. در دو مقاله سعی کرده ایم لیست 10 توزیع عجیب لینوکس که در عین دارا بودن ویژگی خاص کاربردی نیز هستند را خدمت شما معرفی کنیم.

لیست کردن توزیع ها معروف و کاربردی لینوکس ساده است زیرا شما اسم توزیع های معروف را شنیده اید: اوبونتو، فدورا و … ولی توزیع های بسیاری با نام های عجیب انقدر زیاد هستند که تعجب خواهید کرد. قرار گرفتن در لیست 10 توزیع عجیب لینوکس دلیلی نیست که به این توزیع هایی که آنچنان معروف نیستند بی توجه باشید بلکه هر کدام کارکرد خاص خود را دارند.

تقریبا تمامی این توزیع ها که آنچنان هم از لحاظ امنیت سیستم عامل رده بالا نیستند برای هدفی خاص خلق شده اند. درسته که عجیب و غریب به نظر می رسند ولی ممکن هستش یکروزی به یکی از آنها نیاز پیدا کنید و به راحتی نیاز خود را از طریق آن توزیع رفع کنید. نکته مهمتری که نمایان است قدرت خارق العاده و همگام شدن لینوکس با نیاز هایی که کاربران دارند، لینوکس سیستم عاملی است که توانایی برآورد همه آنها را دارد و برای هر فردی با هر نیازی و هر پیش زمینه ای مناسب است. نکته دیگر این است که بیشتر توزیع های مطرح لینوکس برای استفاده برروی سرور طراحی شده اند ولی این لیست 10 توزیع عجیب لینوکس بیشتر برای استفاده برروی کامپیوتر خانگی کاربرد دارند.

1   CAINE Linux

آماده هستید برای آغاز تحقیق و تفحص در یک آزمایشگاه آنالیزی کامپیوتری؟

  CAINE  مخفف (Computer Aided Investigative Environment  vironmentded INvestigative برای نفوذ، در یک ساختار شبیه سازی شده. توزیعی ایتالیایی و کاملا مناسب که به طور ویژه و خاص برای آنالیز های قانونی پلیس طراحی شده است. این توزیع به صورت پیش فرض دارای گنجینه‌ی کاملی از ابزار های امنیتی و نفوذ و آنالیز است تا به بررسی ها قانونی نیروهای پلیس کمک کند. 

چیزی که کمک به پیدا کردن سرنخ توسط کارآگاه هان می کند این است که، CAINE متشکل از نرم افزار های خاص است که خروجی نهایی آنها تاریخچه عملکرد مرورگر اینترنت، رمز شکسته شده، مکانیزم نمایش عملکرد سیستم، نرم افزار های آنالیز شبکه و تحلیل Malware ها است. CAINE سیستم عاملی است که اگر هرکول پوآرو و شرلوک هلمز در عصر حاضر زندگی می کردند از آن استفاده می کردند.

2   GNewSense

آیا چیزی هست که شما را معرفی کند؟

آنقدر در زمینه مبارزه با هرج و مرج و مفاهیم مرتبط با آن در دنیای متن باز مطلب وجود دارد که ایده‌ی داشتن علامت تجاری و حق مولف نرم افزار شما را عمیقا عصبانی خواهد کرد.

در اینجاست که شما عاشق توزیعی به اسم GNewSense خواهید شد.سیستم عاملی که از هر لایسنس و موضوع مشابهی جدا شده است. با مقداری گسترش می توان آن را انقلابی دیگر در تاریخچه ی یونیکس نامید: جایی که توزیع یونیکس BSD  نسخه 4.4 دوباره نویسی شده از یونیکس متعلق به شرکت AT&T توانست از شر مالکیت فکری این شرکت خلاص شود. دیگر نکته ای که خاص بودن این توزیع را نمایان می کند این است که توانسته تمامی قسمت هایی که متن باز نیستند را حذف کند چه در هسته سیستم عامل و چه نرم افزار های کاربردی و خاص.

مدیر تیم نرم افزار پشتیبان این توزیع می گوید:”برای استفاده از نرم افزار آزاد باید قوانین نوشته شود و انتخاب ها با رعایت اخلاق باشد تا ادعا شود که کاربران حق دارند یادبگیرند و چیزی که یادگرفته اند را با دیگران به اشتراک بگذارند.”

 سیستم عاملی بر پایه نسخه 7 توزیع Debian است و با آن هیچوقت مشکل لایسنس نرم افزار   و …. نخواهید داشت و انگیزه درونی شما برای دانستن هرآنچه که مربوط به نرم افزار های نصب شده روی سیستم و نحوه ی کارکردن آنها است را پاسخ خواهد داد.

 

3   Red Star OS

ترسناک ترین نسخه لینوکس در بین لیست 10 توزیع عجیب لینوکس همین توزیع می باشد.! Red Star نسخه ای نیست که مطلوب همه باشد.در حقیقت، به طور تخصصی طراحی شده تا برای کسانی که میخواهیم به یکسری از محتوا ها دسترسی نداشته باشند مورد استفاده قرار بگیرد.مثل کسانی که توسط دولت از دسترسی به بخشی از منابع روی اینترنت محدود شده اند. 

این توزیع به صورت رسمی توسط حکومت کره ی شمالی ارائه شده است.سیستم عاملی برپایه لینوکس اما به طوری که توسط تولید کننده (حکومت کره شمالی) بخش هایی از آن به صورت Close source  در آماده است. که قابلیت اتصال به شبکه را دارد. این توزیع به طور کل از گونه متن باز خارج شده است ولی این نکته حائز اهمیت است که یکسری قابلیت های مخفی عجیب  را نیز در خود دارد.

به صورت اتوماتیک اطلاعات روی هارد را watermark  می کند.آیا فقط این ویژگی به حد کافی ترسناک نیست؟همچنین به صورت اتوماتیک و براساس یکسری پارامتر ها اقدام به پاک کردن اطلاعاتی از روی سیستم می کند که آنها را مناسب تشخیص نمی دهد، و همان طور که اشاره شد دسترسی به قسمت هایی از شبکه هانی را محدود می کند. اگر شما کنجکاو شده اید که این توزیع را برای یکبار هم که شده امتحان کنید، باید بسیار مراقب باشید چون مکانیزم هایی در کد هایی اصلی هسته ی این سیستم عامل وجود دارد که باعث ارسال اطلاعات از روی سیستم شما به سمت مراکز امنیتی واقع در کشور تولید کننده ی این سیستم عامل می کند.

 

Damn Small Linux 4

به نظر من یکی از کاربردی ترین نسخه های لینوکس که در لیست 10 توزیع عجیب لینوکس قرار گرفته است همین توزیع می باشد.این خیلی عالی هستش که داریم در زمانه ای زندگی می کنیم که در آن  ظرفیت فضای ذخیره سازی اطلاعات برای سیستم های خانگی روز به روز در حال افزایش است، زیرا سیستم عامل های جدید دارای  امکانات بیشتری هستند اما فضای بیشتری را نسبت به نسخه های قبلی اشغال می کنند. 

به طور کلی حداقل فضای مورد نیاز هر سیستم عامل 10 گیگابایت است، هرشخصی هم می تواند فضای بیشتر مورد نیاز خود را خریداری کند.اما خوشبختانه یک تیم برنامه نویسی تلاش کردند و یک سیستم عامل که حجم کمتری نیاز دارند خلق کرده‌اند.

 ایده کلی این توزیع این است: “این سیستم عامل برای موقعیتی که فضای ذخیره سازی وجود ندارد بسیار مناسب است، در حقیقت   Damn Small Lonux (DSL)  فقط به 50 مگابایت فضا جهت نصب نیاز دارد.!” 

 این به معنی که DSL به راحتی بر روی یک حافظه فلش نصب می شود(یا هر دستگاه ذخیره سازی دیگری) با این انعطاف    

می توان این سیستم عامل را بر روی هر دستگاهی حتی کامپیوتر های بسیار قدیمی نیز راه اندازی کرد. البته عادلانه بخواهیم صحبت کنیم، سیستم عامل DSL جایگزینی برای آخرین نسخه RED Hat نیست اما، به عنوان یک SSH Server  به طور کامل ایفای نقش خواهد کرد.

نکته شگفت انگیز این است که با وجود حجم کم این سیستم عامل، تیم توسعه دهنده روشی برای استفاده از کارت گرافیک و داشتن ابزار های گرافیکی در نظر گرفته اند.

UBUNTU Satanic Edition   5

آیا “فیلییپ ویلسون” با این جمله ی خود:” شیطان مرا وادار به انجام این کار کرد” به صورت  غیر عمد باعث انگیزش هکر های دنیای لینکس شد.

 در تبعیت از آن اقدام بود که این نسخه شروع به ایجاد شدن کرد. تیم توسعه این نسخه در طول کار خود بسیار خلاقیت به خرج داده اند و آیکن ها و تصاویر پس زمینه ی سرگرم کننده ای ایجاد کرده اند.تا جایی که آخرین نسخه از این توزیع شیطنت آمیز بسیار جالب است.

 نسخه 666.9  این نسخه احتمالا بر فرض اینکه  کاربران از طرفداران موسیقی متال هستند، طراحی شده است، به طوری که شامل مجموعه از موسیقی های این سبک است. اینها بی‌شک برای استرس وارد کردن به همکاران بسیار مناسب هستند!

با همه ی این اوصاف، این توزیع تنها پوسته ای متفاوت و تغییرات ظاهری دیگری. اگرچه این توزیع مناسب نصب برروی سیستم اداری نیست! اما برای افرادی که از این سبک موسیقی و چنین تصاویری لذت می برند بسیار ایده آل است.

نیمه دوم لیست 10 توزیع عجیب لیوکس را در بخش دوم مقاله مطالعه کیند.

ComputerWorld

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!