مقایسه امنیت لینوکس در مقابل ویندوز در مقایسه با لینوکس

مقایسه امنیت لینوکس با امنیت ویندوز


امنیت لینوکس به واسطه ویژگی های خاصی که دارد از سیستم های مطرح فعلی که برای کاربران استفاده می‌شود مانند ویندوز و “مک” بهتر است

اما به چه دلیل امنیت لینوکس در مقایسه با ویندوز بالاتر است؟

قصد داریم در مقایسه لینوکس با ویندوز به شما نشان بدهیم که امنیت لینوکس بیشتر از ویندوز است ولی در ابتدا باید اشاره کنیم که شرکت های بزرگ با تلاش بسیار زیاد و صرف هزینه زمان بالا سعی دارند تا امنیت سرور و شبکه و  سیستم های خود را حفظ کنند. یک شبکه ایمن و هوشیار دارای مرکز عملیات امنیت است.اما با اجرا تمامی تدابیر امنیتی همچنان خطای کاربر می تواند ساختار امنیت اطلاعات را با مشکل مواجه کند، اما کاربر از طریق سیستم عامل خود با شبکه ، نرم افزار ها ، سرویس های تحت شبکه و هر چیز دیگری در ارتباط است، بنابراین امنیت سیستم عامل کاربر ضامن ارتقا امنیت شبکه می باشد و در اینجا است که بررسی امنیت سیستم عامل ها با یکدیگر دارای اهمیت می شود، در این مقاله با ذکر دلایل بالاتر بودن امنیت لینوکس نسبت به ویندوز میخواهیم شرایطی را تصویر سازی کنیم که در آن با مهاجرت از ویندوز به لینوکس چه مزیتی برای شما به وجود خواهد آمد. 

در ابتدا لازم به ذکر است به این نکته اشاره شود که امنیت لینوکس به حدی بالاتر از ویندوز می باشد که در زیرساخت شبکه و اینترنت و برروی تعداد زیادی از سرور و تجهیزات دیتاسنتر در سرتاسر دنیا سیستم عامل لینوکس حرف اول و بیشترین گستردگی و تعداد نصب را دارد.

از اصول امنیت این است که طراحی شبکه به صورت اصولی باشد و از لبه شبکه تا سطح سیستم ها به صورت لایه لایه سیاست های خاص امنیت پیاده سازی شوند. البته که آن سازمان ها برای حفظ امنیت  سرور ،  شبکه و سیستم های خود از فایروال و آنتی ویروس ، IPS و … استفاده می کنند و برای مانیتور کردن ترافیک شبکه وقت صرف می کنند و به دنبال مکانیزم هایی می گردند که نواقص کار را نشان دهد و چه اینکه استفاده از IDS و SIEM  و NGFW از الفبای امنیتی آنهاست. اما چه مقدار گوش فرا داده اند به ندای دنیای دیجیتال که می گوید: “این سیستم عامل است که برروی کامپیوتر کاربران نصب شده است”

آیا موقع نصب سیستم عامل بر روی کامپیوتر کاربران به امنیت آن توجه کرده بودید؟

این سوال و سوالات بیشتری از این دست را باید یک مسئول شبکه و یا یک نیروی فعال در این حوزه پاسخ دهد

  • کدام سیستم عامل برای کارهای اداری امنیت بهتری را تامین می کند؟

ما از افراد حرفه ای در این حوزه سوال می کنیم که انتخاب آنها بین این سه گزینه کدام است:

ویندوز از مایکروسافت : پیچیده ترین سیستم عامل که تا به حال به راحتی محبوب ترین سیستم عامل برای کامپیوتر های خانگی و سرور تحت شبکه شده است.

“مک” از اپل : سیستم عاملی بر مبنای توزیع یونیکس به نام FreeBSD  که منبع قدرت سیستم های مکینتاش شرکت اپل است.

لینوکس : که البته ما تمام توزیع های این سیستم عامل که خود برمبنای یونیکس است را در یک دسته قرار می دهیم.

این مقاله در دو بخش منتشر می شود و سعی میکنیم در آن امنیت لینوکس در مقایسه با ویندوز و مک را بررسی نماییم، این مقایسه مقایسه لینوکس با ویندوز و بخش دیگر مقایسه لینوکس با مک خوهد بود ، با ما همراه باشید

چگونه به اینجا رسیده ایم:

یک دلیل که مجموعه های بزرگ امنیتی، سیستم عاملی که روی سیستم کارکنان فرار دارد را مد نظر قرار نمی دهند و ارزیابی نمی کنند این است که در سالهای قبل سیستم عامل کارکنان انتخاب و پرونده آن بسته شده است و هم اکنون در حال استفاده است.

وقتی به گذشته رجوع کنیم می بینیم که تمامی سیستم عامل ها به اندازه کافی امن بوده اند و دلیل این یک دست بودن این است که کسب و کار هکرها که با سرقت اطلاعات و نصب Malware همراه است در آن زمان در ابتدای راه قرار داشته است.در چنین شرایطی یک سیستم عامل انتخاب شده هرچند نمی شود و نباید گفت که براساس شانس این تصمیم گرفته شده است.

تعداد بسیار کمی از مجموعه های فناوری اطلاعات هستند که سختی انتقال کارکنان از دنیای یک سیستم عامل به دنیای سیستم عامل جدید را قبول می کنند. که البته در مسیر این انتقال با مقاومت زیاد از سمت کارکنان مواجه خواهند شد.

اما همچنان این سوال بر سر جای خود باقی است که : آیا صرف نظر کردن از این کار، عاقلانه است؟

 

آیا هر سه سیستم عامل نامبرده به قدر کافی در مسیر خود به سمت امنیت، تفاوت دارند که این اقدام با همه سختی ها باز هم ارزشمند باشد؟

ما در این مقاله برتری امنیت لینوکس نسبت به ویندوز را برای شما اثبات خواهیم کرد و در مقاله بعد به سراغ مقایسه لینوکس با مک خواهیم رفت.

مشخصا عوامل مخربی که با سیستم های شبکه های بزرگ مقابله می کنند در این چند سال اخیر تغییر کرده اند. حملات به سرور و شبکه ها پیچیده تر شده اند.

یک هکر نوجوان و تنها که یک روزی برای جلب توجه افکار عمومی فعالیت می کرد اکنون با یک شبکه نامدار از مجرمان که به طور مخفیانه فعالیت می کنند و ساختاری سازمان یافته با منابع کامپیوتری عظیم در اختیار دارند جایگزین شده است.

همانند اکثر شما، ما نیز یک تجربه اولیه از عوامل مخرب داریم :

تا به حال چندین بار بر روی سیستم عامل ویندوز خود با نصب شدن Malware  ها و ویروس های مختلف رو به رو شده ایم و حتی اخیرا یکبار نیز یک ویروس ماکرو که فایل های روی سیستم عامل “مک” را مورد حمله قرار می داد مشاهده کرده ایم.

حلقه اتوماتیک و گسترده هک که به سمت مکانیرم های امنیتی بر روی وب سایت ما هست و مورد هجوم Malware  قرار میگیرد شاهد این ادعا است.

اثر مخرب چنین Malware  هایی همیشه در ابتدا کم است به نحوی که شما اصلا متوجه آن نخواهید شد، تا اینکه اثر خودش را به نحوی عمیق در عملکرد  سرور و سیستم شما نشان میدهد که به وضوح قابل مشاهده باشد.

در مورد آلودگی یک نکته مشخص وجود دارد که یک سیستم هیچوقت و هرگز هدف اصلی و انحصاری عوامل مخرب نیست و پس از ورود از طریق شبکه، تخریب 100 هزار کامپیوتر به راحتی تخریب 1 عدد است.

آیا حقیقتا سیستم عامل کاربران به این اندازه اهمیت دارد؟

سیستم عاملی که برای کامپیوتر های کارکنان خود انتخاب می کنید رتبه امنیت شما را مشخص می کند، ولی این به معنای امنیت مطلق نیست.

یک مورد اینکه، این روزها ضعف ها بیشتر مشاهده می شوند چون مهاجمان به جای کامپیوترهای کارکنان شما، کاربران شبکه شما را مورد ارزیابی قرار می دهند. نظر سنجی در بین هکر های شرکت کننده در کنفرانس DEFCON  که اخیرا برگزار شد صورت گرفت مشخص کرد:

84 درصد از آنها روش های مهندسی اجتماعی را به عنوان بخشی از روش کار خود استفاده می کنند. استفاده از یک سیستم عامل ایمن نقطه مهم و حساس است اما بدون کاربران آموزش دیده و آگاه، بهترین فایروال ها نیز بی اثر و حتی امن ترین شبکه ها نیز در معرض تخریب قرار دارند.

البته که اکثرا فعالیت های کاربران مثل دانلود فایل، نرم افزار و …  غیر مخرب است اما می تواند به مسیری برای نفوذ به سیستم آنها تبدیل شود.

نکته دیگر اینکه مهم نیست که شما چه بستری را انتخاب می کنید، یکی از بهترین راه هایی که سرور و سیستم های شما را امن نگه میدارد این است که شما همیشه نرم افزارهای سیستم  خود را به‌روز نگه دارید.

به این نکته توجه داشته باشید که در ابتدای نصب آپدیت یک نرم افزار ایمنی از حملات هکر به صورت مقطعی حاصل می شود اما پس از گذشت مدتی هکر با مهندسی معکوس راه ورود جدیدی پیدا خواهد کرد و برای موج جدید حملات از آن استفاده خواهند کرد پس همیشه آخرین آپدیت ها را نصب کنید.

مثلا برای حفظ امنیت لینوکس هرگز اصول کار را فراموش نکنید: از root  استفاده نکنید و هرگز مجور کاربر مهمان (Guest Access) به سیستمی ندهید.

کاربران خود را آموزش دهید رمز عبورهای ایمن انتخاب کنند و آنها را با ابزاری (مثل 1Password) آشنا کنید که هر بار رمز عبوری متفاوت از رمز عبور قبلی برای استفاده خود در نظر بگیرند.به خاطر داشته باشید که هر تصمیمی که در مورد سیستم های خود بگیرید، امنیت شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد، چه این تصمیم در مورد انتخاب نوع سیستم عامل برای کامپیوتر های کارکنان باشد و چه هر تصمیم دیگری.

مقایسه امنیت لینوکس و ویندوز

ویندوز، انتخابی محبوب

اگر شما مدیر شبکه یک مجموعه هستید، بسیار خوب است که سوالات شما با خواندن این مقاله تغییر و افزایش پیدا کند و امیدواریم در پایان به این نتیجه برسید که امنیت لینوکس از ویندوز و مک بالاتر است.

آیا ما با ترک کردن ویندوز ایمن تر خواهیم شد؟

 اینکه مایکروسافت با سیستم عامل ویندوز خود بازار شرکت های بزرگ را در اختیار گرفته است قابل توجه است. سایت NetMarketshare تخمین زده است که 88 درصد از تمامی کامپیوتر هایی که به اینترنت متصل می شوند از یکی از نسخه های مایکروسافت ویندوز استفاده می کنند.

اگر سیستم شما یکی از این 88 درصد است، باید بدانید که مایکروسافت به طور مداوم امنیت سیستم عامل ویندوز را ارتقا می دهد.

در حین این بهبود ها بارها و بارها کد های سیستم عامل تغییر می کند و سیستم عامل پیش فرض ویندوز را ارتقا می دهد، فایرول خود را قوی تر می کند و معماری نرم افزار خود به سمت قسمتی هدایت میکند که برنامه ها دسترسی به فضای حافظه ی مورد استفاده خود سیستم عامل یا سایر نرم افزار ها نخواهند داشت.

اما محبوب بودن ویندوز، خود یک مشکل است. امنیت یک سیستم عامل می تواند وابسته باشد به میزان مورد استفاده قرار گرفتن آن توسط کامپیوتر های مختلف.برای تولید کنندگان Malware ها، مایکروسافت با ویندوز خود یک جامعه هدف گسترده فراهم کرده است.

تمرکز بر روی این جامعه هدف به آنها امکان تاثیر بسیار زیادی خواهد داد.به گونه ای که به گفته ی “تروی ویلکینسون” مدیرعامل شرکت Axiom Cyber Solutions  :
” ویندوز همیشه در رده ی آخر دنیای امنیت قرار دارد و آنهم به دلایلی که اصلی ترین آن میزان کاربران در حال استفاده از آن است. با داشتن جامعه کاربران به این وسعت، هکر ها بیشتر ترغیب می شوند تا این سیستم ها را مورد هدف قرار دهند.”

به هرحال همواره توجه داشته باشید که از Melissa تا WannaCry  و بعد از اینها میزان زیادی از Malware هایی که دنیا به خود دیده است برای سیستم عامل ویندوز طراحی شده اند.

بعد از مقایسه امنیت لینوکس و ویندوز در این مقاله در مقاله دیگری به مقایسه لینوکس و مک پرداخته ایم ، با ما همراه باشید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!