معماری نرم افزار

معماری مدرن نرم افزار سفارش مشتری توسط DDR


مهاجرت به لینوکس از ویندوز و سایر سیستم عامل ها و دلایل آن

هفت دلیل برای اینکه به لینوکس مهاجرت کنیم

لینوکس برای افراد متخصص کامپیوتر و شاغلین در این حوزه نامی آشناست و هر روز نسبت به روز قبل کاربران جدیدی از بین این افراد پیدا میکند که تلاش می کنند نصب لینوکس در کنار ونیدوز تجربه کنند یا به طور کامل فقط لینوکس نصب بکنند و مهاجرت از ویندوز به لینوکس را تجربه کنند.

شرکت های بزرگ به سمت استفاده از سرور های لینوکس می روند و شرکت هایی مانند گوگل پلتفرم های کاری خود را برپایه لینوکس گسترش می دهند، حتی در تجهیزات تلفن همراه و ساعت هوشمند نیز از هسته لینوکس پشتیبانی شده توسط گوگل به نام اندروید استفاده می شود. اما همچنان لینوکس و کارکردن با آن دارای پیچیدگی خاص خود هست و این موضوع نصب لینوکس را همه گیر نکرده است.مهمترین اشکالی که برای عدم مهاجرت به لینوکس و یا حتی نصب لینوکس در کنار ویندوز نیز فراگیر نشده است موضوع سختی کنار آمدن با رابط کاربری این سیستم عامل است.اما با وجود این سختی در رابط کاربری باید در نظر داشت که توزیع هایی مانند اوبونتو وجود دارند که از نسخه های ویندوز مانند ویندوز 10 سریعتر و راحت تر نصب می شوند و همچنین رابط کاربری زیبایی نیز ارائه می کنند.

حال ما در این مقاله به شما دلایلی بیشتری میدهیم تا به مهاجرت از ویندوز به لینوکس فکر کنید و یا لینوکس را در کنار ویندوز نصب کنید و یک شانس به لینوکس بدهید. !

دلایل مهاجرت به لینوکس از ویندوز و یا نصب لینوکس کنار ویندوز

مقایسه امنیت لینوکس در مقابل ویندوز در مقایسه با لینوکس

1 : لینوکس نرم افزار های آزاد و رایگان در اختیار شما قرار میدهد.

مهمترین مشخصه ای که در معرفی لینوکس بیان می شود این است که با استفاده از لینوکس کاربر به منبع عظیمی از نرم افزار های رایگان و متن باز (نرم افزار آزاد) دسترسی دارد. با استفاده هرکدام از توزیع های لینوکس دیگر نیاز به صرف هزینه های بالا جهت استفاده از لایسنس قانونی نرم افزار ها ندارید (البته فعلا در کشور ما نیاز به خرید لایسنس نرم افزار نیست).

بهترین مزیت استفاده از لینوکس و بهره بردن از نرم افزار آزاد این است که برنامه نویسان بسیاری در سرتارسر دنیا بر روی یک نرم افزار کار می کنند و هر روز آن را بهبود داده و عیب یابی میکنند بنابراین این خود دلیلی خواهد شد برای اینکه اطمینان داشته باشید که امنیت لینوکس از ویندوز بیشتر خواهد بود.

2 : لینوکس متن باز است.

آیا تا بحال در حین کار با یک نرم افزار با خود گفته اید:” این مدلی که این نرم افزار کار میکنه اشتباهه ، کاش میتونستم درستش کنم” .خب پس توجه داشته باشید که هسته ی لینوکس به صورت متن باز است و این بدان معناست که هر شخصی میتواند تغییرات مد نظر خود را در آن درج نماید و توزیع مختص خودش را با ویژگی های مطلوب خود، برای انجام هدفی خاص تولید و عرضه نماید.

شما ممکن است در سایر سیستم عامل ها با نرم افزار های رایگان رو به رو شوید، اما در لینوکس علاوه بر رایگان بودن نرم افزار در همه جنبه ها به کد های اصلی آن نرم افزار دسترسی دارید و اغلب نرم افزار ها متن باز هستند.

3 : امنیت بیشتر با لینوکس.

استفاده از لینوکس همانطور که اشاره شد و در ادامه هم اضافه میشود مزایای بسیاری دارد ولی مهمترین آنها این است که با مهاجرت به لینوکس ضریب امنیت سرور ، شبکه سیستم و اطلاعات شما افزایش پیدا می کند.

برای لیونکس به سختی ویروس، تروجان یا بدافزار خاصی خلق می شود که البته به این معنا نیست که سیستم لینوکسی آلوده ویروس یه تروجان و … نخواهد شد.

البته برای مهاجرت به لینوکس باید به این نکته توجه داشته باشید که یک هکر یا فردی که بدافزاری برنامه نویسی می کند قصد دارد تا حد امکان سیستم های بیشتری را آلوده کند و وقتی که شما از سیستم عاملی استفاده می کنید که  گستردگی سیستم عاملی مانند ویندوز را ندارد بالطبع از تعداد بسیار زیادی از نرم افزار های مخرب در امان هستید.

به هرحال امنیت در پیچیدگی است، پس به عنوان یک ادمین سرور لینوکسی نباید به محدود بودن تعداد جامعه آماری کاربران توزیع خود و دور ماندن از گزند خرابکاران بسنده کنید بلکه باید برای حفظ هرچه بیشتر امنیت خود از راه حل هایی همچون بهره بردن از فایروال های موجود برای لینوکس، غیر فعال کردن root password به طوری که هر کاربر برای هر اقدامی در سطح root نیاز به درج مجدد رمز عبور داشته باشد و غیره استفاده نمایید.

با این اقدامات است که شما دارای سیستم عاملی به مراتب امن تر از ویندوز خواهید بود و برای شما مهاجرت از ویندوز به لینوکس یا حتی مهاجرت به لینوکس از سیستم عامل مک نیز قابل توجیح خواهد بود. حداقل لینوکس کنار ویندوز نصب کنید و امتحان کنید 🙂

4 : لینوکس محصولی همگانی.

ممکن است در مواجهه با لینوکس و تعداد زیاد توزیع های مختلف در آن، عنوان شود که لینوکس محصولی ست که بدون توجه هر توزیع به دست آوردهای توزیع های دیگر برای خود توسعه پیدا میکند و در این بین  شاهد اقدامات موازی و گاها بی هدف هستیم که در صورت یکپارچه بودن تمامی توزیع ها چنین مشکلی وجود نخواهد داشت. شاید اینگونه بنظر برسد که بهتر بود، تمامی برنامه نویسان این حوزه با قدرت بر روی یک نسخه واحد فعالیت می کردند.

اما باید در پاسخ گفت که “اعطای حق انتخاب به کاربران” ویژگی است که باعث همگانی شدن لینوکس خواهد شد، به عنوان مثال شما لینوکس را برروی تبلت ها و گوشی های هوشمند می بینید، لینوکس را بر روی گجت ها که امروزه کاربردی و متداول شده اند می بینید ، لینوکس را برروی میکروکنترلر ها میبیند و همزمان لینوکس را برروی ابر کامپیوتر ها نیز مشاهده می کنید. حال به این نکته توجه کنید که با این ویژگی لینوکس شما اگر از یک توزیع لینوکس لذت نبردید می توانید به سهولت به توزیعی دیگر مهاجرت کنید و این آزدی انتخاب ویژگی منحصر به فرد لینوکس است که باعث میشود برای مهاجرت به لینوکس احساس رضایت کنید.

5 : با لینوکس همیشه به روز بمانید.

وقتی شرکت ماکروسافت نسخه ای از سیستم عامل ویندوز را روانه بازار می کند کاربران می دانند که باخرید این نسخه تا چند سال آینده از دریافت آپدیت بهره خواهند برد و پس از رو نمایی از نسخه ی بعدی کم کم از دریافت آپدیت جدید و پشتیبانی محروم می شوند. اما با استفاده از لینوکس کاربران از پوشش آپدیت ها تا زمانی که توسط سخت افزاری که آن توزیع بررویش نصب شده است سیستم قابل استفاده باشد بهره خواهند برد.

برای مهاجرت از ویندوز به لینوکس به این نکته توجه داشته باشید که اگرچه توزیع ها بسیارند اما هسته لینوکس متداول آپدیت می شود و کاربران همواره میتوانند از آپدیت هسته ی سیستم عامل خود بهرمند شوند.

علاوه بر اینکه برنامه نویسان در سرتاسر دنیا به صورت رایگان بر روی پروژه لینوکس فعالیت می کنند باید در نظر داشته باشید که اگر در مواردی مشکل وجود داشته باشد که با استفاده از به روز رسانی ها نیز مشکل حل نشود همچنان جامعه گسترده کاربران حرفه ای لینوکس در سرتاسر دنیا وجود دارند که جوابگوی سوالات کاربران هستند.

بنابراین مزیت آپدیت و حمایت جامعه لینوکس، برای مهاچرت به لینوکس بسیار تاثیر گذار است.

6 : لینوکس مراقب حریم خصوصی شماست.

در دوره ای که فردی مثل ادوارد اسنودن وجود دارد اهمیت حریم خصوصی بیش از پیش مشخص می شود.

این نکته ایست که کاربران از خود میپرسند”به چه کسی و چه چیزی برای حفظ اطلاعات خصوصی می توانیم اطمینان کنیم؟”

حریم خصوصی موضوع مهمی است که لینوکس آن را مد نظر قرار داده است.برخلاف توسعه دهندگان پلتفرم های تجاری مانند ماکروسافت و گوگل ، برای توسعه دهندگان لینوکس استفاده از اطلاعات خصوصی کاربران هیچ نفعی ندارد. در واقع تلاش اصلی توسعه دهندگان توزیع های مختلف لینوکس بر این است که سیستم عاملی امن داشته باشند تا از اطلاعات کاربران به نحو احسن حفاظت کنند.

برای مهاجرت به لینوکس و بخصوص تغییر سیستم عامل از ویندوز به لینوکس باید بدانید که مشی و منش اخلاقی برنامه نویسان و توسعه دهندگان توزیع های لینوکس جدا از منفعت مالی است و قالبا برای اهداف شخصی به سمت توسعه لینوکس می روند برعکس کارمندان و عوامل توسعه پلتفرم ها و سیستم عامل های تجاری که نفع مالی در اولویت اهداف آنهاست. بنابراین توسعه دهندگان لینوکس نیازی به قرار دادن backdoor در محصولات خود ندارند.

7 : حداکثر شخصی سازی با لینوکس.

برعکس سیستم عامل های ویندوز و مک که برای اعمال تغییرات در ظاهر محیط کار خود محدودیت دارند و شما باید شرایط آنها را بپذیرید، با مهاجرت به لینوکس خواهید دید که در سیستم عامل لینوکس کاربران آزادی مطلق دارند تا هر آنچه را که میخواهند تغییر دهند. البته که برای این کار نیاز به دانش برنامه نویسی است اما محدودیت قانونی وجود ندارد.

از تغییرات ظاهری در جلوه ی سیستم عامل و ویژگی های بصری آن تا تغییر در عملکرد و هسته ی سیستم، به هرحال اگر شما توزیعی از لینوکس را دیدید و از  ظاهر آن احساس رضایت نکردید باید به شما بگوییم که این خود دلیلی می تواند باشد که براساس آن از ویندوز به لینوکس مهاجرت کنید. با مهاجرت به لینوکس شما می توانید سیستم خود را همانگونه که علاقه دارید بسازید و طراحی کنید.

جمع بندی نهایی

دلایل متعددی برای مهاجرت از ویندوز به لینوکس وجود دارد اما باید متذکر شد که لینوکس سیستم عاملی پویاست که هر ساله در حال بهبود است و به روز رسانی های گسترده ای به خود میبنید.

به هرحال باید متذکر شد که با مهاجرت به لینوکس و استفاده از آن به صورت رایگان بر لبه تغییرات دنیای فناوری اطلاعات قرار خواهید گرفت. لازم به ذکر است که اگر نیاز به نصب لینوکس برروی سرور خود دارید می توانید از مقاله آموزش نصب ubuntu برروی سرور hp استفاده نمایید.

کافی است به لینوکس فرصت بدهید و آن را امتحان بکنید.

addictivetips.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!