معرفی سرور DL380 G9

معرفی سرور DL380 G9 شامل مشخصات ویژگی ها و موارد کاربرد


معرفی سرور DL380 G9

معرفی سرور DL380 G9 نیاز به مقدمه ای دارد در مورد محصولات شرکت HPE، شرکت Hawllet packart Enterprise بر طبق گزارش منابع معتبر حوزه فناوری اطلاعات برترین تولید کننده سرور و تجهیزات ذخیره ساز چه در حوزه کیفیت و چه میزان فروش می باشد. این شرکت در طی سالیان مختلف نسل های مختلفی از سرور را در گروه های متفاوت که هز گروه هدف خاصی برای تولید و ویژگی متناسب با آن دارد را شامل می شود.

تجهیزات سرور تولیدی شرکت HPE در نسل های مختلفی هستند که  برای تسهیل نام گذاری، به هر نسل (Generation) یک عدد اختصاص یافته است.

توجه داشته باشید که تا تاریخ تالیف این مقاله نسل دهم از سرور های تولید شرکت HPE نیز روانه بازار شده است.

از طرفی در هر نسل از سرور ، دسته بندی های خاصی نیز وجود دارد که همانطور که اشاره شد هر دسته از سرورهای تولید هدف خاصی از تولید شدنشان وجود دارد و کارکرد مشخص خود را دارند. از دسته سرور های معروف تولیدی شرکت HPE که در ایران نیز از بازار پر رونقی برخوردار است دسته Proliant می باشد.

در این مقاله می خواهیم سروری از نسل نهم محصولات HPE که در دسته سرور های Proliant قرار دارد را مورد بررسی نماییم.

برای تشریح بهتر مکانیزم نام گذاری تجهیزات سرور تولیدی شرکت HPE باید به این موضوع اشاره کنیم که در دسته Proliant دو نوع سرور وجود دارد. این جداسازی براساس شکل ظاهر و ویژگی های فیزیکی سرور ها انجام می پذیرد.

سرور نوع ML 
سرور نوع DL

سرور های DL به گونه ای هستند که بتوان توسط Rail Kit مخصوص درون رک قرار بگیرند که اصطلاحا به آنها سرور رکمونت نیز اطلاق میشود.

سرور های سروی ML که سرور تاور Tower نیز نام دارند برخلاف دسته DL برای قرار گرفتن درون رک طراحی نشده اند و Rail kit مخصوص به خود را ندارند.

بنابراین با توضیحات بالا سرور DL380 G9  برای شما با نام خود مفاهیم خاصی برای شناخت این محصول را انتقال می دهد.

سرور DL380 G9 به عبارتی یک سرور رکموت از نسل نهم سرور های تولیدی شرکت HPE و در دسته Proliant قرار دارد.

در ادامه به معرفی دقیق HPE DL380 G9  می پردازیم.

معرفی سرور DL380 G9

سرور DL380 از متداول ترین گونه های سرور های رکموت سری Proliant  می باشد که به طور کلی برای شرکت های متوسط و بزرگ و دیتاسنتر طراحی شده است. اما به طور دقیق باید بگوییم که نسل نهم سرور DL380 دارای ویژگی های زیر می باشد.

  • تعداد پردازنده قابل اتصال به این سرور مانند تمام سرورهای DL380 در نسل های قبل و بعد، دو عدد پردازنده است.
    سری 26XX-V3 و 26XX-V4
  • تعداد ماژول های RAM (رم – حافظه اصلی) برای هر سوکت پردازنده 12 عدد می باشد.
    یعنی در مجموع می تواند از 24 عدد ماژول رم پشتیبانی نماید.
    از نوع DDR4 2133P-R و DDR4 2400T-R
    با ظرفیت های متنوع 
    8GB , 16GB , 32GB , 64GB
  • میزان فضای اشغال شده در رک توسط این سرور، دو یونیت می باشد.
  • قابلیت اتصال دو عدد پاور به صورت همزمان 
    500W, 800W , 1400W
  • پشتیبانی از هارد دیسک SAS , SATA , SSD با امکان ایجاد RAID .
    به طور معمول برروی سرور DL380 G9 از کنترلر P440ar  که دارای 2GB FBWC می باشد استفاده میشود. 

معرفی سرور DL380 G9 و قطعات قابل پشتیبانی

* پردازنده مرکزی (CPU) قابل نصب

همانطور که در بخش بالا اشاره شد سرور DL380 G9 قابلیت نصب دو عدد پردازنده مرکزی (CPU) را به مادربرد خود دارد.
پردازنده های خانواده formerly Broadwell محصول شرکت اینتل. این پردازنده ها در دو نسل E5-26XX V3 و  E5-26XX V4 تولید شده اند که با توجه به نیاز شما می توان از هر مدل و از هر کدام از دو نسل برروی یک سرور استفاده کرد.

نکته: برروی سرور DL380 G9 از دو عدد CPU دقیقا مشابه می توان به صورت همزمان استفاده کرد.

* حافظه اصلی (RAM) پشتیبانی شده

RAM قطعه ایست که به عنوان حافظه موقت برای نگهداری اطلاعاتی که پردازنده CPU برروی آن پردازش انجام می دهد تعریف می شود. با توجه به تعریف فوق و با علم به اینکه برروی سرور DL380 G9 از دو سری متفاوت پردازنده پشتیبانی می شود بنابراین برای هر نسل از پردازنده نیز گونه های مشخصی از RAM طراحی شده است.
به طور کلی برروی DL380 G9 از RAM نسل DDR4 پشتیبانی می شود منتها اگر برروی سرور از CPU V3 استفاده شود باید متناظر با آن از RAM 2133 DDR4 و اگر از CPU V4 استفده شود باید از RAM 2400 DDR4 استفاده نمایید.

*منبع تغذیه Power

برای تامین برق مورد نیاز سرور DL380 G9 همچنان دیگر محصولات این مدل از سرور در نسل های قبل، دو عدد پاور به عنوان ورودی منبع برق می توان در نظر گرفت.

پاور 500W, پاور 800W و پاور 1400W
اما نکته جذاب در این بخش مربوط به تعداد پاور ها می باشد.
شما برای روشن کردن و استفاده از این سرور به تنها یک عدد پاور نیازمند هستید. اما چرا این سرور قابلیت استفاده از دو عدد پاور را دارد؟
این قابلیت به این دلیل به وجود آمده تا اگر در حین فعالیت سرور یکی از دو پاور از مدار خارج شد، سرور بدون کوچکترین وقفه به فعالیت خود ادامه دهد.

*iLO 4

HPE ILO 5

از مهمترین مزیت های سرور HPE نسبت به سایر تولید کنندگان سرور در دنیا، ویژگی های تنوع محصولات، مانیتورینگ سرور و تنظیمات ساده سخت افزار است. در اینجاست که نقش چیپست iLO و نحوه عملکرد آن در سرور مشخص می شود.این چیپست برروی سرورهای HPE در نسل های مختلف وجود دارد که در سرور DL380 G9 نسخه 5 این مکانیزم نصب و در اختیار کاربر قرار گرفته است.

مدل های مختلف DL380 G9 را بشناسید

HPE DL380 G9 LFF

تا به اینجای کار از معرفی سرور DL380 G9 با ویژگی های کلی این سرور آشنا شدیم، اما باید بدانید که خود سرور DL380 G9 دارای دو دسته ی کلی می باشد. این جداسازی باز هم مانند سایر دسته بندی های سرور که تا پیش از این اشاره شد به علت تفاوت ظاهری و به طبع آن تفاوت سخت افزاری، آنهم در بخش Storage و هارد دیسک می باشد. 

به این ترتیب که اگر سرور پذیرای هارد دیسک LFF یا به عبارت دیگر هارد دیسک 3.5Inch باشد نام سرور DL380 G9 LFF خواهد بود و اگر سرور پذیرای هارد دیسک SFF یا 2.5Inch باشد نام سرور DL380 G9 SFF خواهد بود.

HPE DL380 G9 LFF

همان طور که اشاره شد DL380 G9  LFF پذیرای هارد دیسک با ابعاد 3.5Inch می باشد.

اما خود این سرور با توجه به تعداد هارد دیسک که می تواند به آن متصل شود دارای مدل های متفاوتی می شود.
DL380 G9 4LFF 
DL380 G9 8LFF
DL380 G9 12LFF
هر کدام از این مدل ها نیز از روی نام شان تعداد هارد دیسک قابل اتصال را نمایش می دهند.

متداول ترین محصول در بین سرور های نسل نهم یا به عبارتی G9 ، سرور DL380 G9 SFF می باشد.
زیرا علاوه بر مزیت های مخصوص این نسل از سرور های شرکت HPE قابلیت اتصال هارد دیسک 2.5Inch را دارد که معمولا از هارد دیسک LFF دارای قیمت بالاتری هستند اما به مراتب سرعت بالاتری ارائه می کنند.

باید به این نکته اشاره شود که با اضافه کردن قطعه ای به نام Expander SAS به سرور DL380 G9 SFF می توانید تعداد هارد دیسک متصل به دستگاه را نیز افزایش دهید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!